Sustainable ship hull maintenance strategies
Att beräkna utsläppen från ett givet fartyg är mycket komplicerat då dessa är kopplade till bl.a. vilken typ av antifoulingfärg och underhållsstrategi som fartyget använder, typ av motor, bränsleval och eventuella avgasreduceringssystem. Utsläppen kommer också att vara beroende av fartygsrutten, eftersom intensiteten av skrovpåväxt varierar geografiskt (vilket påverkar luftutsläpp och bränsleförbrukning) medan biocidutsläpp från antifoulingfärgerna beror på salthalt och temperatur i det omgivande vattnet. Därav krävs i regel fartygsspecifika rekommendationer för skrovunderhåll som dessutom måste beakta vilken rutt fartyget har. I denna rapport presenterar vi ett fristående kostnads-beräkningsverktyg, HullMASTER (Hull Maintenance Strategies for Emission Reduction), speciellt utvecklat för att lösa denna komplicerade uppgift.
-
Datainsamling med hjälp av IoT på passagerarfärja
-
Regulatory aspects of Electric Vehicles and Fire in Maritime RoRo/RoPax Transports
-
Förnybar flytande biogas (LBG) till sjöfart i praktiken
-
COLREG3 – Exploring the potential of Large Language Models in marine navigation systems
-
H2 – by the book
-
Large scale hydrogen filling
-
Increase shipping efficiency using ship data analytics and AI to assist ship operations
-
Hydrogen to port
-
Hydrogen, ammonia, and battery-electric propulsion for future shipping
-
Battery Fire Safety Ventilation for Fully Electrical Vessel