Hoppa till huvudinnehåll

Webbplatsen använder cookies för att hjälpa oss ge dig den absolut bästa upplevelsen när du besöker oss. Läs mer om vår cookie policy. Genom att stänga detta meddelande godkänner du vår användning av dessa cookies samt att du har informerats.

Cookiepolicy 

Denna webbplats använder cookies för att bl.a. förbättra användarupplevelsen samt skapa en möjligheten för dig att ta del av vår kommunikation. Genom att använda webbplatsen samtycker du till att vi använder oss av cookies i enlighet med denna cookiepolicy.

En cookie är en textfil som lagras på datorn hos den som besöker en webbplats.

Det finns två typer av cookies:
1) en permanent cookie som ligger kvar på besökarens dator under en bestämd tid, och 2) en sessionscookie som tillfälligt lagras i datorns minne under den tid en besökare är inne på en webbplats. Sessionscookies försvinner när du stänger din webbläsare.

Drupal

simple_cookie_compliance_dismissed
"Används för att spara att avvisningsknappen på cookieinformationstext har klickats."
Lagringstid: 90 dagar

SSESS *
"Ställ in när en besökare loggar in på systemet. Används för att komma ihåg den inloggade användaren."
Lagringstid: 23 dagar

Drupal.tableDrag.showWeight
"Ställ en gång en vistor väljer aktivt att dra och släppa eller använda vikter för att sortera listor."
Lagringstid: 365 dagar

Drupal.toolbar.collapsed
"Används för att lagra varför verktygsfältet ska kollapsas."
Lagringstid: 365 dagar

Google Analytics

__utma
"Används för att skilja användare och sessioner. Kakan skapas när javascriptbiblioteket körs och inga existerande __utma-cookies finns. Kakan uppdateras varje gång data skickas till Google Analytics."
Lagringstid: 730 dagar

__utmt
"Används för ga:s registreringsfrekvens."
Lagringstid: 1 dag

__utmb
"Används för att bestämma nya sessioner / besök. Kakan skapas när javascriptbiblioteket körs och inga existerande __utmb cookies finns. Kakan uppdateras varje gång data skickas till Google Analytics."
Lagringstid: 1 dag

__utmz
"Lagrar trafikkällan eller kampanjen som förklarar hur användaren nått din webbplats. Kakan skapas när javascriptbiblioteket körs och uppdateras varje gång data skickas till Google Analytics."
Lagringstid: 182 dagar

__utmv
"Lagrar trafikkällan eller kampanjen som förklarar hur användaren nått din webbplats. Kakan skapas när javascriptbiblioteket körs och uppdateras varje gång data skickas till Google Analytics."
Lagringstid: 730 dagar

_ga
"Används för att skilja användare"
Lagringstid: 730 dagar

_gid
"Används för att skilja användare"
Lagringstid: 1 dag

_gat
"Används för ga:s registreringsfrekvens."
Lagringstid: 1 dag

AddThis

__atuvc
Används för att spara och uppdatera antalet delningar på sidor där delningsfunktionen är tillgänglig.
Lagringstid: 730 dagar

__atuvs
Används för att möjliggöra delningsfunktionalitet.
Lagringstid: Session

AddThis kan eventuellt sätta ytterligare cookies, exempelvis sshs, ssh, ssc, uvc, eller uid, för att möjliggöra delningsfunktionalitet, spara delningar och för delningsinställningar. Besök AddThis Privacy Policy för ytterligare information.

Om du inte vill acceptera cookies

Om du inte vill tillåta cookies kan du ändra dina inställningar i webbläsaren på datorn eller en annan enhet som du använder. Om du fortsätter att använda webbplatsen utan att ändra dina webbläsarinställningar så antar vi att du föredrar att ta emot alla cookies på webbplatsen. Många webbläsare har också funktioner som låter dig se och radera cookies. 

Vissa funktioner på webbplatsen kan påverkas om inte cookies tillåts.

Se webbläsarens hjälpsidor för mer information. 

Du kan även besöka wikipedia.org, www.allaboutcookies.org eller www.aboutcookies.org för att läsa mer om cookies, t.ex. hur du ser vilka cookies som du mottagit, samt hur du hanterar och tar bort dem.

JavaScript

Webbplatsen innehåller javascript. Det är en kodteknik som används för att du som besökare ska kunna uppleva vår webbplats så bra och enkelt som möjligt. Kortfattat behövs javascript bland annat för att bilder ska visas korrekt, för att menyer, formulär och inloggning på mina sidor ska fungera smidigt samt vid hämtning och sortering av information. 

Man kan som användare stänga av Javascript-anvädning i sin webbläsare. Har du gjort detta kommer du inte kunna uppleva webbplatsen på ett fördelaktigt sätt.

Hoppas att du får ut maximalt av ditt besök hos oss!

  • English
  • Svenska
Hem
  • NRIA Sjöfart 2021
    • Varför vill vi ha svensk sjöfarts-FoI?
    • Vad rekommenderar vi?
    • Vilka är våra strategiska mål?
    • Vad omfattar agendan?

    Nationell agenda för sjöfartsforskning och -innovation

    skarmavbild_2021-03-19_kl._09.57.49_kopia.jpg

  • Verksamhet
    • Lighthouse Prioriterade områden
      • Integrerade transportsystem och affärsmodeller
      • Värdering och minimering av sjöfartens klimat, miljö- och hälsoeffekter
      • Alternativ energi för fartygs framdrivning och energiförsörjning
      • Energieffektivisering inom den maritima sektorn
      • Incitamentsdriven omställning till en hållbar sjöfart
      • Innovativa fartygskoncept och farkostteknik
      • Avancerade maritima operationer
      • Sjösäkerhet
      • Hållbart arbetsliv inom sjöfarten
      • Maritim informatik
    • Partners
    • Styrelse
    • Programkommitté
    • Doktorsavhandlingar
    • Licentiatuppsatser
    • Lighthouse Förstudier
      • Autonom säkerhet för fartyg - digitaliseringens möjligheter för ökad säkerhet
      • Beräkning av transportarbete och emissioner i MRV
      • Dynamisk dimensionering av fartyg
      • Förbättrade prestandaprognoser och driftsoptimering av fartyg
      • Grön sjötransport – förutsättningar för konceptet “grön frakt”-tjänster på sjön
      • Gaps in Regulations, Pedagogic Needs and Human/Automation Interactions in the Shipping Industry
      • Hållbarhetsklassificering för fartyg
      • Kompetensförsörjning inom den maritima näringen
      • Maritim elektrifiering - behov och möjligheter
      • On the potential of ammonia as fuel for shipping
      • Positionering av fordon ombord RoRo-fartyg
      • Vattenvägen – den intermodala pusselbiten till resurseffektiva regional- och tätortstransporter
      • Vattenvägen, del 2 kommentarer kring sjöfarten i infrastrukturplanering
      • VR till sjöss
    • Lighthouse Traineeprogram
      • Om traineeprogrammet
      • Är du vår nästa trainee?
        • Kvalifikationer
        • Förmåner och kontrakt
        • Ansökningsprocess
      • Deltagande företag
        • Varför delta?
      • Kontaktinfo för traineer
    • Lighthouse Postdoktor
      • Postdoktorer
      • Nuvarande forskartjänster
    • Projekt- och konferenssidor - samarbeten
      • INNOV'SAIL 2020
        • Programme
        • Digital venue
        • Presentations
        • Virtual meetings
        • Papers and Conference Proceedings
        • Organizers
        • Committees
        • Contact
        • Registration
      • SHIpH
        • Overview
          • Atmosphere
          • Chemistry
          • Microbiology
          • Monitoring programme
          • Scrubber technology
        • Partners
          • People
        • Reference Group – ZVT
        • Background
        • Results
      • Wrecks of the World III:
        • Programme
        • Presentations
        • For participants
        • For researchers/presenters
        • Sponsors
        • Organizing committee
    • Vetenskapliga publikationer/ Scientific publications
    • Lighthouse första fas 2006-2015
      • Business Ship
        • Research Business Ship
      • Cargo Ship
        • Research Cargo Ship
      • Eco Ship
        • Eco Ship Seminar 2013
        • Research Eco Ship
      • Ergo Ship
        • Research Safe Ship
      • Info Ship
        • Research Info Ship
      • Safe Ship
        • Research Safe/Ergo Ship
      • Projekt inom Lighthouse första fas
        • EffShip
        • GOTRIS
        • MONALISA 2.0
        • MONALISA
        • ACCSEAS
        • BESST
        • ITERATE
        • Införande av energiledningssystem
        • KnowMe
        • MUNIN
        • S-LÄSS
        • SKEMA
        • SMACS
  • Hållbar sjöfart
    • Temaområden
      • Fartygsdesign, framdrivning och handhavande
        • Fartygsdesign, framdrivning och handhavande - Innehåll
      • Maritimt arbetsliv
        • Maritimt arbetsliv - innehåll
      • Effektiva transportsystem, styrmedel och affärsmodeller
        • Effektiva transportsystem, styrmedel och affärsmodeller - innehåll
      • Digitalisering och automatisering
        • Digitalisering och automatisering - innehåll
    • Pågående och avslutade projekt
    • Kommunikation
    • Projektförslag Hållbar sjöfart 2022
  • Event
    • Past events

    Events

    Vill du medarrangera ett event med fokus på maritim forskning, utveckling eller innovation? Kontakta info [at] lighthouse.nu

  • Aktuellt
    • Nyheter
    • Nyhetsbrev
    • Prenumerera på nyhetsbrev/Subscribe to newsletter
    • Aktuella projekt
    • Externa utlysningar
      • Finansiärer
    • Lediga jobb

    What's on

    Här hittar du senaste nytt och vad som är på gång i Lighthouse och vårt nätverk.

  • Bibliotek
    • Trycksaker/Printed matter
    • Film
  • Kontakt
    • Pressbilder

    Kontakt

    Har du några funderingar eller vill veta mer? Det är bara att ringa oss eller skicka ett mail.

Populära ämnen

  • Finansieringsmöjligheter
  • Read more about our Trainee Programme
  • Sign up to the Newsletter
  • Information på svenska

Verksamhet

  • Focus Block
  • Funding Block
  • Lighthouse Prioriterade områden
  • Partners
  • Styrelse
  • Programkommitté
  • Doktorsavhandlingar
  • Licentiatuppsatser
  • Lighthouse Förstudier
  • Lighthouse Traineeprogram
  • Lighthouse Postdoktor
  • Projekt- och konferenssidor - samarbeten
    • INNOV'SAIL 2020
    • SHIpH
      • Overview
      • Partners
        • People
      • Reference Group – ZVT
      • Background
      • Results
    • Wrecks of the World III:
  • Vetenskapliga publikationer/ Scientific publications
  • Lighthouse första fas 2006-2015

Partners

Svenska translation unavailable for .

Nyheter

2021-04-14 12:15

Se webinariet om den nationella sjöfartsagendan

NRIA Sjöfart 2021 handlar om framtiden för en näring som omsätter 85 miljarder kronor om året och som sysselsätter 100 000 svenskar inom rederier,

2021-04-12 13:08

Sjöfarten mest klimateffektiv för godstransporter

Sjöfart är det mest klimateffektiva sättet att frakta gods på, medan järnvägen är mest klimateffektiv för passagerartransporter.

2021-04-07 10:27

Kollektivtrafiksystemet har stagnerat

Tidigare forskning har visat att kollektivtrafik på vatten kan minska både klimatavtryck och trängsel i städer.

2021-03-25 13:11

Sjöfartsagenda överlämnad till näringsministern

Idag överlämnades den nationella agendan för sjöfartsforskning och -innovation till näringsminister Ibrahim Baylan.

2021-03-17 13:48

Se webinariet Vårens resultat från Hållbar sjöfart

Trots pandemi har FoI-programmet Hållbar sjöfart, som Lighthouse driver för Trafikverket rullat på ytterligare ett år, och den 17 mars presenterade

Nyhetsarkiv

Upcoming events

apr
21
ons

LIGHTer Summit - Online

apr
21
ons

SMTF möter... Jenni Hilska, SEA20

apr
22
tors

Methanol’s Role in the Race to Decarbonization

apr
27
tis

LEC Sustainable Shipping Technologies Forum

apr
28
ons

Shaping the future of European Short Sea Shipping: Autonomous & Automated technologies - online

Alla kommande events

Nyheter i andra kanaler

Twitter
Vimeo
LinkedIn
Tweets by @LighthouseSE
Click to visit us at LinkedIn

Partners

Lighthouse.png

Besöksadress:
Lindholmen Science Park
Lindholmspiren 3A
Göteborg

Postadress:
Chalmers Tekniska Högskola AB
Lighthouse
412 96 Göteborg, Sweden

© LIGHTHOUSE.NU
www.lighthouse.nu
Ansvarig utgivare: Åsa Burman
info [at] lighthouse.nu

About the website
Integritetspolicy / Data protection policy

Länkar

  • Om Lighthouse
  • Kontakt
  • Read our newsletters
  • Maritime Forum

Follow us

  • Sign up for our newsletter
  • Följ oss på Twitter
  • Följ oss på Facebook
  • Besök oss på LinkedIn
  • Lighthouse RSS-flöde