Wallenius Wilhelmsen realiserar Oceanbird-konceptet

Wallenius Wilhelmsen ska beställa en vinddriven bilfraktare som ska vara i trafik 2025. Orcelle Wind blir namnet på fartyget som bygger på Oceanbird-konceptet som utvecklats av Lighthousemedlemmarna Wallenius Marine, KTH och SSPA.


I eftermiddags presenterade Wallenius Wilhelmsen, bland annat med hjälp av norska statsministern Erna Solberg, nyheten om att man redan nästa år ska vara redo att lägga en beställning hos ett varv på fartyget som ska kunna frakta 7 000 bilar och segla i 10 – 12 knop.

Många utmaningar återstår förstås, men genom att tillföra sin stora kunskap om roro-verksamhet till Wallenius Marines kompetens är man övertygade om att man kommer att lyckas.

– Vi byggde de första roro-färjorna för 40-50 år sedan och kommer att följa gängse processer. Vi skulle aldrig sätta något i produktion som inte är testat och certifierat fullt ut, sa Erik Noeklebye på Wallenius Wilhelmsen.

Orcelle Wind drivs huvudsakligen framåt med hjälp av enorma höj- och sänkbara vindkrafts-konstruktioner som får en segelhöjd på 100 meter. För att tidtabeller ska kunna hållas vid dåligt seglarväder utrustas även fartyget med motor. Exakt vilken typ och vilket bränsle som kommer att driva den är än så länge oklart.

– Vi måste såklart hitta bränsletyper som fixar framtiden för oss. En hel del forskning om klimatneutrala bränslen pågår vid sidan av det här projektet. Vi ser på vätgas som ett av alternativen, men även ammoniak och olika typer av biobränslen, sa Erik Noeklebye.

Själva designarbetet av fartyget, som blir 220 meter långt och 40 meter brett, är enligt Wallenius Wilhelmsen i slutfasen. Finansieringen då? Jo visst, det återstår fortfarande att ordna med det, erkände VD Craig Jasienski utan att vara särskilt bekymrad.

– Det är såklart att ett sådant här fartyg blir dyrare än andra, men det är ett pris vi är villiga att betala och det tror jag också att marknaden är.

– Jag ser verkligen fram emot att varven kommer till oss och säger att de vill vara de första som bygger ett fartyg som släpper ut 90 procent mindre koldioxid jämfört med andra. Jag hoppas att varven förbereder sig. Detta är framtiden och vi måste hitta olika sätt att lösa de energibehov vi har och minska koldioxidutsläppen, avslutade Craig Jasienski.