Hålla där!

Lars Larsson, professor på Chalmers och ordförande för den internationella seglingskonferensen INNOV’SAIL 2020 som arrangerades online häromveckan.


Konferensen International Conference on Innovation in High Performance Sailing (INNOV’SAIL 2020) som Lighthouse varit med och arrangerat skulle egentligen ha samlat forskare, skeppsbyggare, fartygsägare och andra från hela världen i Göteborg några dagar i juni.
Nu blev det istället online. Hur funkade det?

– Det gick väldigt bra och vi hade dessutom dubbelt så många deltagare som konferensen haft tidigare år.

Hänger det bara ihop med att det är lättare att gå in online än att flyga över hela världen till Göteborg, eller kan det bero på något annat också?

– Ja, jag tror att den viktigaste anledningen kan vara att programområdet utvidgats. Tidigare konferenser har bara handlat om segelbåtar och kappsegling, men nu var även utvecklingen av vindassisterade fartyg med. Många föredrag handlade om det. Sedan tror också vi fick bra reklam genom att vi använde en ny nätverksplattform som lanserades, vilket spreds i nätverket bakom, Enterprise Europe Network.

Den stora nackdelen med att konferensa online är att man går miste om den sociala interaktionen, att man inte pratar i kaffepauser och så vidare – något som den digitala närverksplattformen skulle kompensera. Blev det så?

– Den blev mycket mer populär än jag vågat tro. Jag trodde att folk skulle tycka det var för besvärligt att registrera sig och boka tider för samtal i grupper. Men vi hade 110 sådana samtal. Det uppvägde i viss mån saknaden av det sociala, men det är klart att det inte blir riktigt detsamma.

Nu var det den första gången området vindassisterade fartyg var med och som projekt som pågår runt om i världen kring hur vindkraft kan minska fartygs bränsleförbrukning och miljöskadliga utsläpp diskuterades. Var det en engångsföreteelse eller innebär det en ny inriktning för konferensen?

– Det är en intressant fråga som jag funderat mycket på själv. Inom INNOV’SAIL, som ju handlar om innovation, tror jag att inriktningen kommer att finnas med framöver. Men INNOV’SAIL ingår i ett rullande schema av tre konferenser där alla tidigare bara handlat om segling. Nästa år hålls High Performance Yacht Design Conference i Nya Zeeland och jag har pressat dem ganska hårt ocg frågat om de kommer att acceptera papers på vindassisterade fartyg. De har skruvat på sig och det känns som om de inte kommer att göra det. Konferensen är väldigt inriktad på Americas Cup och högpresterande segelbåtar. Vi har skickat in ett abstract om vindassisterade faryg, men inte fått något svar. Vi får se vad de säger.
– Men intresset för vindassiterade fartyg har knappt börjat växa och det kommer att explodera, det är jag helt övertygad om. Det vore förstås helt vansinnigt att inte utnyttja vinden på havet och även om det inte kommer att ingå i konferensen på Nya Zeeland eller den som arrangeras året efter i USA, som kommer det att arrangeras andra. Det finns redan sådana förresten. Tekniken kommer på bred front.

Till sist, är det något du vill tillägga kring INNOV’SAIL 2020?
– Nja, det skulle väl vara att jag har varit med på hur många konferenser som helst under min karriär, men det här var första gången online. Och då var jag dessutom huvudansvarig. Det var förstås både nervöst och spännande. Jag hade hoppats att det skulle gå så bra som det gick, men fruktade att det inte skulle bli så. Jag hörde precis om en konferens som hölls från Asien där tekniken strulade hela tiden. Som tur var hade vi tekniken på vår sida och jag tror att det här är någonting som vi kommer att använda oss mer av i ramtiden. Det sparar ju tid, pengar och miljö.