Hydrogen to port
I denna rapport analyseras med utgångspunkt i vätgasens egenskaper hur denna bör transporteras till kaj. Som fallstudie används Visby hamn och de framtida vätgasdrivna Gotlandsfärjorna, Gotland Horizon och Horizon X.
Med en antagen regional produktion av vätgas och den förväntade efterfrågan av vätgas visar rapporten att en lösning där vätgas transporteras i ett pipeline-system är den effektivaste lösningen. I rapporten ges en översikt över de regler och förordningar som styr etableringen av ett pipeline-system för vätgas. Slutligen presenteras beräkningsmetoder för att dimensionera såväl pipelines som kompressorer för ett givet flöde.
Kopplat till förstudien har även ett seminarium med tema vätgashantering i hamn arrangerats i samarbete mellan Lighthouse, Stockholms Hamnar, Svenskt Marintekniskt Forum, RISE samt Uppsala universitet.
Arbetet med förstudien har gjorts av Björn Samuelsson, Uppsala universitet (projektledare), Jim Allansson, Uppsala universitet samt Ellinor Forsström, RISE. Arbetet har skett i samarbete med Christer Bruzelius, Gotland Tech Development samt Charlotta Solerud och Camilla Strümpel vid Stockholms Hamnar
-
Datainsamling med hjälp av IoT på passagerarfärja
-
Regulatory aspects of Electric Vehicles and Fire in Maritime RoRo/RoPax Transports
-
Förnybar flytande biogas (LBG) till sjöfart i praktiken
-
COLREG3 – Exploring the potential of Large Language Models in marine navigation systems
-
H2 – by the book
-
Large scale hydrogen filling
-
Increase shipping efficiency using ship data analytics and AI to assist ship operations
-
Hydrogen, ammonia, and battery-electric propulsion for future shipping
-
Battery Fire Safety Ventilation for Fully Electrical Vessel
-
Slutrapport I.hamn